
 May 10, 2024 • Stockholm, Kingdom of Sweden • Collection of scientific papers «SCIENTIA» 

.  

109 
 

Косюк Оксана Михайлівна  

канд. філол. наук, доцент, 
доцент кафедри соціальних комунікацій 

Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна 

 
 

ТЕЛЕБАЧЕННЯ АЗЕРБАЙДЖАНУ ЯК 

РЕПРЕЗЕНТАНТ РЕАЛЬНОСТІ  

(НА ПРИКЛАДІ КАНАЛУ "AZTV") 
 

Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на управління політичними 
процесами вже знайшов відображення у численних працях як вітчизняних, так і зарубіжних 
вчених. Проблематика оцінки ролі та місця телебачення і створення новин представлена й 
глибокими дослідженнями західних мислителів, таких як У. Еко та Ж. Дельоза тощо. Ми ж 
сфокусуємось на історії й сучасності Азербайджану (що саме зараз став предметом 
аналітичних дискусій через демаркацію кордонів у Нагірному Карабасі) і (за допомогою 
історичного й контент-аналізу та порівняння) з'ясуємо, як висвітлював впродовж 65 років 
політичні перипетії найновішої історії та війну за Нагірний Карабах телеканал "AZTV" 
(штаб-квартира – у Баку). ЗМІ, до речі, позиціонується як головний телеканал країни. 

Канал (як і телебачення Азербайджану загалом) розпочав мовлення 14 лютого 1956 
року на теренах Радянського Союзу словами "Показує Баку!" ("Göstərir Bakı"!). З тих пір 
причетність до СРСР перманентно дається взнаки, навіть після розпаду імперії та створення 
незалежної Азербайджанської республіки 30 серпня 1991 р.  З 2004 р. AZTV мовить 
цілодобово. Розглянемо висвітлення пікових моментів непростої історії Азербайджану 
хронологічно. 

У 1988-1996 рр. (з початком Карабаського конфлікту у результаті проблемного 
історичного розподілу територій Вірменії та Азербайджану) AZTV ніяк не міг вибудувати 
інформаційну політику. Перша невелика новинка про "складну ситуацію в Нагірно-
Карабаській автономній області" [1] була показана лише через десять днів після 
безперервних мітингів у Степанакерті (Ханкенді). До початку незалежності канал так і не 
виробив певної ідеологічної політики (про баланс думок навіть не йшлося), хоч ідеї 
незалежності буквально витали у повітрі, фіксуючись на сторінках пресового самвидаву. 
На початку 19 січня 1990 року (аби придушити в зародку національні рухи) СРСР окупував 
столицю Азербайджану Баку [2]. На каналі збиралися оголосити про введення надзвичайної 
ситуації, проте в перший же день окупації (об 19:26) бойовики підірвали енергоблок AZTV. 
Відновити мовлення республіканського телебачення вдалося лише 28 січня. Розпочалося 
воно з оголошення диктора Рафіка Гусейнова про загибель унаслідок мілітарних подій 138 
мирних жителів. Надалі (аж до вересня 1991 р.) ефір жорстко цензурувався й програму 
телепередач попередньо погоджувала Москва. 

За непослух карали: у листопаді 1991 року у збитому поблизу села Каракенд 
Мартунінського району гелікоптері Мі-8 загинули журналіст AZTV Алі Мустафаєв, 
оператор Фахраддін Шахбазов та освітлювач Аріф Гусейнзаде. Будь-які зміни в суспільно-
політичній ситуації країни надалі мали неабиякий вплив на телеканал: кожна нова влада 
закривала "старі" медіапроєкти і створювала нові, більш вигідні на фоні "актуальних" 
політичних подій. Це впливало й на підбір "нових" кадрів. Як вислід, з плином часу канал 
втратив пальму інформаційної першості і став інформаційно-розважальним. Зараз, поряд з 
випусками новин, тут транслються художні й документальні фільми та різноманітні шоу. 

Висвітлення воєнних подій Другої Карабаської війни та демаркування кордонів 
сьогодні краще відслідковуються на ютуб-каналі AZTV, хоч вплив влади та цензури і тут 

https://orcid.org/0000-0001-8093-1961


 Interdisciplinary research: scientific horizons and perspectives • 

.  

110  
 

досі помітний: украй мало репортажів з лінії зіткнення, у яких можна було б почути думки 
військових про ситуацію на фронті; у сюжетах воєнні події коментують виключно державні 
діячі та очільники стратегічних структур; диктори та репортери пропонують зведення про 
ситуації на фронті, у яких йдеться тільки про досягнення азербайджанських військ і 
техніку, якою "безуспішно" завдають ударів вороги. Як виняток, бувають і прямі 
включення воєнних кореспондентів (приміром, матеріали Ельнура Тофіка  (Elnur Tofiq) про 
наслідки ракетних ударів, зруйновані будинки та поселення: репортер, як правило, ходить 
розбитим обійстям, розповідає історії загиблих та врятованих родин, спілкується з 
місцевим населенням [3]. Після припинення вогню (переважно – на користь Азербайджану) 
виходили в ефір численні матеріали про щасливих мешканців, святкові паради з акцентом, 
знову ж таки, на внески влади та її провідну роль у здобутті "перемоги". 

Через рік після офіційного завершення Другої Карабаської війни на телеканалі 

випустили хронікальний інформаційно-політичний фільм, що складається з 44 серій, кожна 

з яких – окремий репортаж. Саме 44 дні тривав збройний конфлікт. І фільм детально описує 

перебіг подій кожного дня – аж до святкування перемоги [4]. Більшість матеріалів фільму, 

не важко здогадатися, присвячена саме внеску влади у розв'язання конфлікту та 

вшанування сімей загиблих. Окремі рубрики зосереджені на історіях солдатів і 

нагородженні героїв. Присутня й "світська хроніка", переважно – про візити першої леді на 

землі "звільненої Батьківщини". 

Поряд з ютуб-каналом функціонує вербальна платформа – офіційний сайт ZTV. Його 

наповнення теж підкреслено тенденційне. Станом на початок травня 2024 р. центральну 

нішу займає відеоповідомлення президента Азербайджану Ільхама Алієва з текстуальним 

розшифруванням наступного змісту: "З почуттям величезної радості повідомляю, що 

Лачинський район звільнений від окупації. Ми прогнали ворога з наших земель. Ми 

втілили в життя резолюції Ради Безпеки ООН. І таким чином вирішили Нагірно-

Карабаський конфлікт" [5]. 

Отже, азербайджанське телебачення, як і всі інші категорії ЗМІ [6], цілком і повністю 

контролюється управлінськими структурами та їх ідеологічною системою. Індекс свободи 

слова Азербайджану станом на 2024 р. – 164 [7]. Це на позицію нижче, ніж у Росії (16 

позиція з кінця – після Афганістану, Сирії та Еритреї). 

 

Список використаних джерел: 

1. AZTV. Telepediya. Televiziya ensiklopediyası. 2024. URL: https://telepedia.fandom.com/ru/wiki/AzTV 

2. "Чорний січень" азербайджанці відзначають 30-ту річницю кривавої розправи. Радіо Свобода. 19 січня 

2020. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/chorny-sichen-v-azerbajdzhani-v-1990-rotsi/30387187.html 

3. Vətən müharibəsində hamımızın ürəyini fəth edən müxbirlərdən olan Elnur Tofiqi tanıyaq. Youtube. 2024. URL: 

ttps://www.youtube.com/watch?v=oGWavV_RQNU&ab_channel=AZTV 

4. İkinci Qarabağ müharibəsinin xronikası: 44 günün hekayəsi. Youtube. 2023. 

URL: https://www.youtube.com/watch?v=56Eruer2sP8&ab_channel=CBCTVAzerbaijan 

5. Prezident İlham Əliyev: “Dağlıq Qarabağ münaqişəsi artıq mövcud deyil”. AZTV. 6 травня 2024. 

URL: https://aztv.az/ru/resmi/prezident-i-lham-liyev-dagliq-qarabag-munaqis-si-artiq-yoxdur 

6. Косюк Оксана. Пропаганда як журналістика під час війни (на прикладі ЗМІ Азербайджану та України). 

Proceedings Book. Taras Shevchenko 9 th international conference on social sciences. 14-15 august, 2023. Lutsk-

Ankara. С. 365–370 

7. 2024 World Press Freedom Index – journalism under political pressure. Reporters without borders. 2014. 

URL: https://rsf.org/en  

  

https://rsf.org/en/2024-world-press-freedom-index-journalism-under-political-pressure?data_type=general&year=2024
https://rsf.org/en/2024-world-press-freedom-index-journalism-under-political-pressure?data_type=general&year=2024
https://rsf.org/en/2024-world-press-freedom-index-journalism-under-political-pressure?data_type=general&year=2024
https://rsf.org/en/2024-world-press-freedom-index-journalism-under-political-pressure?data_type=general&year=2024

